بانک مقالات ضدشیطان پرستی ، ضد فراماسونری ،ضد اومانیسم وضد صهیونیسم anti666
اندكی صبر ظهور نزدیك است...

بزرگ مردتاریخ

جستجو
لوگو دوستان

 پایگاه مقاومت بسیج نصر
جعبه حدیث

با وجود آن‌كه دولت در هفته‌های اخیر برای ساماندهی عرضه و تقاضای ارز دست به اعمال برخی محدودیت‌ها در زمینه واردات و صادرات كالا به كشور زده اما هنوز مشخص نیست كه آیا این تغییرات منجر به توقف واردات كالاهای لوكس به كشور خواهد شد یا نه.
جام جم آنلاین: با وجود آن‌كه دولت در هفته‌های اخیر برای ساماندهی عرضه و تقاضای ارز دست به اعمال برخی محدودیت‌ها در زمینه واردات و صادرات كالا به كشور زده اما هنوز مشخص نیست كه آیا این تغییرات منجر به توقف واردات كالاهای لوكس به كشور خواهد شد یا نه.


گشت و گذار در برخی فروشگاه‌ها و لوكس‌فروشی‌های تهران حاكی از آن است كه افزایش قیمت ارز و چند برابر شدن نرخ كالاهای وارداتی نه‌تنها مشتریان كالاهای لوكس و دارای قیمت‌های نجومی را كم نكرده بلكه این كالاها همچنان در اختیار مشتریان خاص قرار می‌گیرد و حتی ممنوعیت وارداتی هم نمی‌تواند در بازار این كالاها خللی ایجاد كند.

 دنیای مد و كالاهای خارجی با برندهای اروپایی و آمریكایی، محل رقابت كسانی شده است كه حاضرند برای خرید یك ساعت مچی 50 تا حتی 800 میلیون تومان پول پرداخت كنند.

شاید شما هم شنیده باشید كه در همین تهران، لباس‌هایی فروخته می‌شود كه با پول آن می‌توان یك خودرو خرید یا موارد مشابه فراوان دیگر.

این كالاهای لوكس همیشه مشتری داشته‌اند و هنوز هم دارند. زمانی بیشتر و زمانی كمتر. اما افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر، قیمت این كالاها را سرسام‌آورتر و باورناپذیرتر كرده است.

در حالی كه نمی‌توان هیچ‌كس را به خاطر توانایی مالی مشروع شماتت كرد یا گفت، هیچ‌كس حق استفاده از محصولات لوكس با قیمت‌های بالا را ندارد، اما نظام سرمایه‌داری خوب می‌داند با تولید مارك و برند، چگونه برخی افراد را به خود مشغول كند.

در حالی كه بسیاری از كالاها به صورت قاچاق یا غیرقانونی وارد كشور می‌شده و ممانعت از ورود برخی كالاها تقریبا غیرممكن است اما مصرف‌كنندگان این كالاها حداقل می‌توانند به این موضوع بیندیشند كه در شرایط امروز كه كشورهای غربی، سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع كرده‌اند، هزینه كردن میلیون‌ها دلار برای واردات كالاهای لوكس شاید حركتی، هرچند از روی ناآگاهی، در جهت خواست و اراده تحریم‌كنندگان باشد.

تهران، مركز برندهای بزرگ

با نگاهی هرچند گذرا براحتی می‌توان تهران را پایتخت برندها و مارك‌ها نامید، چرا كه برخی در این شهر حاضرند برای یكدست كردن سر و وضع ظاهری خود یا خانه و اتومبیل‌شان چندصد میلیون تومان پول پرداخت كنند.

بدون وقت قبلی معذوریم!


وقتی به یكی از جواهرفروشی‌های معروف تهران سر می‌زنم نامم را می‌پرسد و وقتی دلیل مراجعه خود را عنوان می‌كنم در را باز نمی‌كند و پای آیفون می‌گوید: همه مشتریان ما با وقت قبلی برای مشاوره به اینجا می‌آیند. می‌گویم مشتری نیستم، فقط چند سوال دارم باز همان جواب قبلی را تكرار می‌كند.

ادامه توفقم در مقابل جواهرفروشی به صلاح نیست. یك مامور جلوی در ایستاده وقتی به او می‌گویم خبرنگارم، تنها یك لبخند چاشنی نگاه پرسوالش می‌كند.

راهم را كج می‌كنم و به مسیرم ادامه می‌دهم. در نقطه‌ای دیگر از شهر به جواهرفروشی دیگری سر می‌زنم. وارد می‌شوم پشت ویترین‌های بزرگ با شیشه‌های ضخیم كه از جنس نسوز، نشكن و ضد سرقت است تعداد محدودی انگشتر، گوشواره و ... توجهم را جلب می‌كند. قیمت یك انگشتر پرنگین كه توجهم را جلب كرده 70 میلیون تومان است.

فروشنده می‌گوید: مشتریان ما خاص هستند. معمولا با وقت قبلی به اینجا می‌آیند. از روی جدیدترین مدل‌ها، طرح مورد نظر خود را انتخاب می‌كنند و سفارش ساخت می‌دهند.

او تاكید دارد: محصولات ما عمدتا طراحی خارجی دارند اما در داخل ساخته می‌شوند و این بستگی به ذوق و سلیقه مشتری دارد. قیمت دستبند دیگری كه تعداد زیادی نگین برلیان دارد، 120 میلیون تومان و یك سرویس جواهر 157 میلیون تومان است.

فروشنده جوان می‌گوید: چند وقت پیش خانمی از كانادا به ایران آمد و یك سرویس 220 میلیون تومانی برای عروسی نوه‌اش سفارش داد.

كفش دو میلیون تومان!


در خیابان‌های حوالی میدان ونك كفش‌هایی یافت می‌شود به قیمت دو میلیون تومان.

وقتی از فروشنده قیمت یكی از كفش‌ها را می‌پرسم، بلافاصله و بی‌درنگ از ویژگی‌های ساخت كفش و ضمانت آن می‌گوید. او حتی كفش‌هایی با نرخ بالای دو میلیون تومان نیز دارد. این در حالی است كه شاید خیلی‌ها ندانند تولیدكنندگان كفش چرم دست‌دوز در بازار تبریز، بهترین محصولات خود را روانه بازارهای اروپایی می‌كنند.

درست است پزشكان معتقدند پا قلب دوم انسان است و باید در خرید و انتخاب كفش دقت زیادی به كار برد و كفش ضروری‌ترین نیاز انسان است، ولی فرقی نمی‌كند كه با مارك باشد یا بی‌مارك. حتی گیوه‌های دستباف ایرانی نیز بازار دارند، چه برسد برندهای اروپایی و آمریكایی.

كیف پول زنانه، كیف دستی پنج میلیون تومان


یكی از پاساژهای معروف در خیابان ولی‌عصر گاهی پذیرای مشتریانی است كه حاضرند كیف دستی زنانه را به قیمت 5.5 میلیون تومان خریداری كنند یا كیف پول نگین‌دار سه میلیون تومانی به دست می‌گیرند.

به گفته یكی از فروشندگان در این مركز خرید، مشتریان این كیف‌ها متفاوت هستند، گاهی زنان مسن و گاهی نیز دختران جوانند كه در دنیای مد و مارك رقابت دارند.

با شنیدن این قیمت‌ها، یاد زنان دستفروش داخل مترو می‌افتم كه گاهی كیف‌هایی را می‌فروشند كه به گفته خودشان مارك‌دار هستند و می‌گویند 50 هزار تومان مغازه را از من ببر ده هزار تومان. مانده‌ام كیف پول سه میلیون تومانی مغازه را در مترو از زن دستفروش چند می‌توان خرید؟

وقت، وقت است با ساعت 800 میلیون تومانی یا 5000 تومانی


گشت و گذار بیشتر در مركز خرید پرسش‌‌های ابهام‌آمیز زیادی را در ذهنم ایجاد می‌كند. ساعت‌های ساخت كشور سوئیس با مارك‌های متعدد و مشهور، قیمت‌های باورنكردنی دارند. ساعت‌هایی آراسته به طلا و الماس از 12 میلیون تا 800 میلیون تومان.

گاهی قیمت‌ها به دلار نیز به نمایش گذاشته می‌شوند كه البته به گفته فروشنده نرخ‌های دلار برای مشتریان ویژه‌ای است كه ساعت‌های آنها كاملا سفارشی و شخصی است.

یك ساعت از برندی معروف به قیمت 365 هزار دلار در ویترین ضدسرقت با شیشه نسوز و نشكن به نمایش گذاشته شده كه صاحب مغازه اجازه دست زدن یا عكس گرفتن از آن را نمی‌دهد.

درك چنین قیمت‌هایی چندان آسان نیست. زیرا وقت، وقت است حالا با ساعت 800 میلیون تومانی باشد یا 5000 تومانی دستفروش!

لباس چهار میلیون تومانی برای مهمانی

به گفته یكی از خانم‌های فروشنده لباس مهمانی زنانه، اغلب این لباس‌ها از تركیه، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، انگلیس یا كشورهای حاشیه خلیج‌فارس وارد می‌شود و پایین‌ترین نرخ آنها عموما دو میلیون تومان است.

وی می‌گوید: مشتریان ما معمولا به منزل می‌آیند و لباس مورد نظر خود را خریداری می‌كنند. به گفته او، اغلب این مشتریان مشكلی برای پرداخت قیمت‌ها ندارند.

این فروشنده می‌گوید: بتازگی یك دست كت و دامن دوخت فرانسه به یكی از مشتریان خانگی‌اش به قیمت پنج میلیون تومان فروخته كه نگین گرانقیمتی روی دكمه كت آن بوده است.

ثروتمندان در چه ظروفی غذا می‌خورند؟

پس از گشت و گذار در قیمت كالاها به آشپزخانه ثروتمندان سری می‌زنم. یك مجموعه ظروف قهوه‌خوری شش نفره ایتالیایی یك و نیم میلیون تومان، سرویس چینی ایتالیایی مارك‌دار 12 نفره حدود 35 میلیون تومان، ظروف قابلمه مارك‌دار 9 پارچه 5.5 میلیون تومان، یك ست صبحانه مارك‌دار انگلیسی شش میلیون تومان و... تفلون نچسب، سرویس قابلمه استیل آلمانی و قابلمه‌های چدنی آمریكایی هر یك قیمت‌هایی بالاتر از دو میلیون تومان دارند.

با دیدن این نرخ‌ها، یاد دیگچه‌های مسی و روحی مادربزرگ‌ها می‌افتم كه این روزها جای خود را در آشپزخانه‌ها به چدن، تفلون و استیل‌های خارجی داده‌اند.

نشستن روی مبل چند؟

مبل‌ها و سرویس‌های غذاخوری خارجی نیز قیمت‌های حیرت‌انگیزی دارند. یك نصف مجموعه چرم ایتالیایی به قیمت 65 میلیون تومان فروخته می‌شود یا یك دست میز ناهارخوری شش نفره خارجی 70 میلیون تومان قیمت دارد. سرویس مبلمان استیل خارجی 200 میلیون تومان!

چه حسی دست می‌دهد نشستن روی مبلی كه پول آن را می‌توان برای خرید یك واحد آپارتمان در تهران صرف كرد!

از روشنایی مهتاب تا لوسترهای 30 میلیون تومانی


در حالی كه اغلب جمعیت 75 میلیون نفری ایران از لامپ‌های كم‌مصرف برای روشنایی شبانه خانه‌هایشان استفاده می‌كنند، جمعیت قلیلی هستند كه چراغ خانه‌هایشان از 30 میلیون تا 120 میلیون تومان ارزش دارد. لوسترهای خارجی چندشاخه با طراحی و ساخت خارجی و قیمت‌های نجومی روشنایی‌بخش خانه‌های این جماعت است.

با این وصف تصمیم اخیر دولت برای اختصاص ندادن ارز به برخی كالاهای لوكس و غیرضروری قابل اعتناست، زیرا در شرایط تحریم و دشواری‌هایی كه غربی‌ها برای اقتصاد كشورمان ایجاد كرده‌اند، نخریدن كالاهای غربی می‌تواند یك الگوی مناسب برای اقتصاد مقاومتی باشد، اما نباید فراموش كرد با بسته شدن راه‌های قانونی، راه‌های غیرقانونی و قاچاق باز می‌شود و شاید به همین دلیل است كه مشتریان این كالاها همیشه به مراد خود می‌رسند.

نوشته شده در دوشنبه 20 آذر 1391 توسط شهرزاد
مقام معظم رهبری

موضوعات
نویسندگان
آمار سایت
Blog Skin
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات